fredag 11 oktober 2024

FredagsFilmen: Gerald's game

Att sortera in under kategorin filmer jag har tänkt se ungefär hur länge som helst, har turen nu kommit till filmen "Gerald's game" ("Geralds lek") som är baserad på Stephen Kings roman med samma namn. Filmen har funnits ett bra tag, sedan 2017, men tog alltså mig sju år att äntligen titta på den. Då är ändå "Geralds lek" en av Kings bättre romaner, som dessutom berättarmässigt hör ihop med likaledes utmärkta "Dolores Claiborne" (som filmades redan 1995 med Kathy Bates i titelrollen).

Bildkälla The movie database

Gifta paret Jessie och Gerald beger sig till sitt avlägset belägna hus vid stranden, för att komma undan en helg och för att försöka sätta lite krydda på sitt sexliv. Leken går dock snabbt överstyr, och Jessie finner sig vara helt ensam då Gerald plötsligt avlider av en hjärtattack. Fastbunden vid sänggaveln med två par handklovar inser Jessie snart att för att klara sig ur sin knipa behöver hon ta till alla sina knep och leta långt tillbaka i minnet för att finna lösningen på ett till synes oöverstigligt problem. Men dörren till stugan har lämnats olåst, och vem som helst kan ta sig in.



För att handla om en kvinna som ligger fastbunden i en säng så händer det väldigt mycket i den här filmen. Dels i minnen från Jessies liv, men även i hennes egna fantasier kring sin situation. Om nu allting verkligen är fantasier. Det var länge sedan jag läste boken, men om jag inte minns helt tokigt så är det här en väldigt trogen adaption av romanen. Så är regissören/manusförfattaren Mike Flanagan också ett stort fan av Stephen King, och när han filmatiserat hans böcker är han alltid väldigt trogen till ursprungsmaterialet. (Därför känns det glädjande att han planerar att ta tag i Mörka tornet och äntligen göra något (film, tv-serie) som kommer närmare källan än filmen från 2017.)
Jag gillade den här filmen. Den var alldeles lagom läskig för någon som mig, som inte alls älskar att bli alltför skrämd av filmer. Läsa skräck - nemas problemas. Titta på det - aj, mitt hjärta.
Om jag blev sugen på att läsa om boken? Självklart. Tur att jag har den i bokhyllan. Filmen har jag inte i bokhyllan, men den finns att streama på Netflix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Jag förbehåller mig rätten att radera kommentarer som är: spam, reklam, otrevliga, irrelevanta för inlägget och/eller anonyma .