fredag 14 maj 2021

FredagsFilmen: Easy A

Möjligen var jag sist i världen att se "Easy A" när jag väl satte mig framför den i förra veckan. Med tanke på hur ofta den refereras till så kände jag att det här var en kunskapslucka jag behövde fylla i. Och så är det ju Emma Stones genombrottsfilm också.

Bildkälla TV Tabla

När Olive drar en vit lögn för en av sina vänner, sätts en snöboll av ryktesspridning igång. Hon bestämmer sig för att slå mynt av sitt nyfödda dåliga rykte, och utför en tjänst åt en av sina bekanta. Så ännu en, och en till. Och en till.


Jag tyckte om den här filmen precis så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Det är en romantisk komedi, där komedin hamnar i fokus och romantiken inte spelar så stor roll egentligen. Jag hade nästan till och med kunnat vara utan den, även om det så klart var mysigt att den fanns där. 
Extra plus till Olives hysteriskt roliga föräldrar, som ger bra råd till sin vilsna dotter, på ett lite mer okonventionellt sätt. 
High school-romance när den är som bäst, helt enkelt.