fredag 8 oktober 2021

FredagsFilmen: Crimson Peak

Guillermo del Toro har vid det här laget hunnit göra en massa filmer som jag på ett eller annat sätt tyckt mycket om,  och till och med vandrat hem med en gyllene Oscarsgubbe för "The Shape of water". Jag gillar ofta estetiken i hans filmer.
Eftersom jag hört så blandade saker om hans film "Crimson Peak" så dröjde det länge innan jag tittade på den. Passade på förra helgen, när det regnade och jag var sur. 

Bildkälla eBay

Edith Cushing vill inte bara bli någons hustru, hon drömmer om att bli författare. Efter en serie tragiska händelser ser hon fram emot att få börja sitt nya liv tillsammans med Thomas Sharpe, en ung brittisk aristokrat som hon träffat när han sökt finansiering för ett gruvprojekt.
Hon flyttar till hans gods, Allerdale Hall, som är ett förfallet hus långt från annan bebyggelse. Här bor de tillsammans med hans syster och husets alla spöken.



Jag hade som sagt var inga större förväntningar när jag började titta på filmen. Jag hade fått för mig att det skulle vara vampyrer med, men sådana syns ingenting av alls. Betydligt mindre blod än vad som kan anas också. Filmen innehåller en viss del romantik, en och annan oväntad twist (didn't see that one coming) och en ganska så rejäl dos med spöken. Och jag gillade den ganska så rejält. Det är inte ofta jag känner att jag skulle kunna tänka mig att se om en film snarast möjligt, men i det här fallet gör jag det. Jag vill se om jag hängde med på alla de där små detaljerna som jag trodde att jag hade missat.
Det är ingen skräckfilm, per se. Visst förekommer det läskiga ögonblick, otäcka spöken och en och annan jump scare, men i mångt och mycket är det mest en mysteriefilm. Som en deckare, fast med övernaturliga inslag.
Finns på Netflix.