fredag 13 september 2019

Fredagsmys: Blomkålspizza

Ingen fara. Jag har inte gått emot mina egna principer och börjat äta glutenfritt utan att vara glutenöverkänslig, jag har svårt att förstå nyttan med att sluta äta något som är gott bara för att det är trendigt. Som pizza.
Enda anledningen till att jag valde att göra en glutenfri pizzabotten är denna: jag hade ett halvt blomkålshuvud som höll på att bli mindre kul, och jag ville äta det. Men jag var inte sugen på att göra hot "wings" eller blomkålssoppa. Så jag testade blomkålspizza. Ganska lätt att göra, smakade som pizza fast med en hint av blomkål.


Blomkålspizza

½ litet blomkålshuvud
1 ägg
1 msk mandelmjöl (eller annat mjöl om du vill det)
salt, peppar

Bryt blomkålshuvudet i mindre bitar och mixa det sedan ganska fint i en matberedare (eller riv det på rivjärn). Häll blomkålen i en mikrosäker skål och mikra den på full effekt 3-4 minuter, låt svalna något och krama sedan ur så mycket vätska som möjligt.
Blanda blomkålen med ägg, mandelmjöl och salt och peppar efter smak. Bred ut smeten ganska tunt på bakpappersklädd plåt.
Förgrädda pizzabottnen i 200 grader varm ugn, 10-15 minuter eller tills den börjar bli gyllene.

Toppa pizzan med vad du vill. Jag hade pizzasås, stavar av Onsalakorv, schalottenlök och ringar av padronchili på min, samt ost.
Grädda pizzan, fortfarande på 200 grader, ytterligare 10-15 minuter, tills osten smält och fått fin färg.

Botten blir inte som en vanlig pizza, så klart. Den här upplevde jag som lite sladdrigare och seg på något vis. Inte obehaglig att äta, men annorlunda.
Nästa gång tror jag att jag ska testa att använda undervärmen i ugnen, för att få en krispigare botten. Det är ju det här med att lära sig den nya spisen och ugnen också...

Angående storleken på den här pizzan så var min första tanke att jag troligen inte skulle orka hela på en gång, men se det gjorde jag! Bottnen var i mitt fall ganska tunn, och jag hade inte heller tjockt med fyllning på, så det här var absolut en lagom pizza för en hungrig person. Receptet går såklart att dubbla, och så skulle jag gissa att det räcker till 3-4 personer, beroende på hungernivå och om det serveras något annat till, som en smarrig sallad.