tisdag 24 september 2019

Tartarsås

Idag åt jag upp det sista av söndagsmiddagens sås på lite rostat bröd, och jag längtar redan till nästa gång jag gör tartarsås. För egentligen är det kanske mer en röra än en sås, och den funkar till mycket. Till fisk, till panerad ost (låter konstigt, smakar underbart), på bröd, som fyllning i en bakad potatis. Jag tror nog att endast fantasin sätter gränser här, men generellt tror jag att tartarsås passar bäst till fisk, skaldjur och vegetariska rätter.
Sa jag att det är gott?


Tartarsås

½ liten lök, eller 1 shalottenlök
2 msk kapris
6-8 cornichoner (eller motsvarande mängd inlagd gurka)
1 dl majonnäs
2 dl creme fraishe
salt, svartpeppar
persilja

Hacka löken mycket fint. Godast blir det med shalottenlök, men det har jag inte alltid hemma, så det är tur att det funkar med vanlig gul lök också. Hacka kapris och cornichon mycket smått. Blanda allt det hackade med majonnäs och creme fraishe, smaka av med salt och peppar och rör ner hackad persilja efter smak.
Gör helst såsen en stund i förväg så att smakerna hinner "gifta sig" med varandra.

På bilden ses tartarsåsen i sällskap med panerad torskfilé, ugnspotatis och grönsaker.