lördag 21 december 2019

Topp 10, Film 2019

Inspirerad av en god väns Instragram stories igår, så tänkte jag skriva något litet om de 10 filmer av de jag har sett i år som jag tycker varit bäst. Alltså i allra högsta grad inte filmer som kommit just precis i år, utan de jag sett (för första gången) i år. Inte heller i någon ordning, mer än i den som jag kom på dem.

Bildkälla Filmtopp
What we do in the shadows (2014)
En skruvad komedi i mockumentärform. Om ett gäng vampyrer som bor i samma hus, och vad de har för sig på nätterna.
Skriven, regisserad och huvudroll av bland annat Taika Waititi som snart är bioaktuell med "Jojo rabbit" och regin till "Thor: Love and thunder".

Bildkälla Collider
The King (2019)
Berättelsen om Kung Henry V och slaget vid Azincourt hittas på Netflix. Robert Pattinson har lämnat vampyrtänderna bakom sig och gör här en utmärkt roll som den franske kronprinsen, mot Timothée Chalamets Kung Henry.

Bildkälla Pinterest
The Favourite (2018)
Mer historiskt drama i form av "The favourite" där Emma Stone och Rachel Weisz. spelar undersåtar till Olivia Colmans Drottning Anne, som de försöker manipulera till sin egen fördel.

Bildkälla Filmbladet
Captain Marvel (2019)
Årets bästa Marvelfilm är helt klart "Captain Marvel". ("Endgame" hade blivit så mycket bättre med mer Carol Danvers och mindre Steve fattar ett dåligt beslut.) Dessutom med en katt - som är en flerken.

Bildkälla Amazon
Spiderman: Into the Spider-Verse (2018)
En animerad Spiderman som var bra och väldigt snyggt animerad. Äkta serietidningskänsla här. Är inte med i MCU. Handlar om Miles som en natt blir biten av en radioaktiv spindel, och hur han försöker få grepp om vad som händer honom. Med hjälp av några nya vänner.

Bildkälla Collider
BlacKkKlansman (2018)
Verklighetsbaserad film om en färgad polis som lyckas infiltrera Ku Klux Klan, med hjälp av sina kolleger. Hjärtskärande och tyvärr fortfarande aktuell. Och bitvis rolig.

Bildkälla Amazon
Three billboards outside Ebbing, Missouri (2017)
En mor sörjer sin mördade dotter, och hyr tre stora annonsskyltar för att ifrågasätta polisens arbete då ingen gärningsman hittats. Ett drag som får oanade konsekvenser i hela staden.

Bildkälla tv.nu
First man (2018)
En skildring av Neil Armstrong, som blev förste man på Månen. Ganska lågmält berättad om hans liv under denna period.

Bildkälla abundo
Terminator: Dark Fate (2019)
Den sjätte Terminatorfilmen, men den första som känns som en uppföljare till "Terminator 2" (som fortfarande är bäst). Mycket action, otäck mördarrobot, och underbara försvarare av någon som kommer vara viktig i framtiden.

Bildkälla Visit Eksjö
Star Wars: Episode IX - The rise of Skywalker (2019)
Om jag precis kommit hem från bion? Ya bettcha! Årets andra biobesök blev så klart sista (?) delen i Star Wars-sagan, och nu ska säcken knytas ihop. Och jag gillar hur den knöts ihop. Men jag hade hoppats på en liiiiten annan grej i slutet där, men vad kan jag inte avslöja för spoilers, sweetie.

Det var min Topp 10 av film för i år. Hittills, får jag kanske säga, för jag räknar med att hinna se någon mer film i år. Fast högst troligt inte på bio, så där var jag bara två gånger i år. Kanske blir ändring på det 2020, för jag vet redan massor av filmer jag vill se då.