fredag 15 maj 2020

FredagsFilmen revisited: Into the woods

I november 2014 var jag sugen på att se en musikal. Disney hade gjort sin egen version av Sondheim-musikalen "Into the woods" lagom till jul det året. En musikal som undersöker vad som händer efter sagans "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Gjorde det verkligen det? Vilket pris fick de olika karaktärerna betala för att få sina önskningar uppfyllda? Och är den onda häxan verkligen den som är ond?

Bildkälla Blockbuster

"Be careful what you wish for" är den här filmens tag-line, och det ligger något i det. Jag önskade mig nämligen en bra film att svepas upp av, försvinna in i. Som den goda tidens musikaler. Scenmusikaler har dock en tendens att inte alltid överföras smidigt till duken, och den här är en sådan. Visst finns det ett och annat sångnummer att roas av för stunden, men här fattas något. Skådespelarna är utmärkta i sina roller, men magin finns inte riktigt där. Det blir mest ett pärlband av sånger och inte så värst mycket mer. Ungefär lika ytligt som Prince Charming.


Sådärja. Då har jag prickat av ännu en ffilm från min lista. Önskar bara att jag tyckt bättre om den.