tisdag 12 maj 2020

"Little women" av Louisa May Alcott

Nu ska jag berätta en sak för er som kan vara bra att veta. Ibland är det nämligen bra att inte köpa en bok för att du tycker den har snyggt omslag. För då kan det nämligen visa sig att den där boken du köpte som du trodde det bara fanns en version av, i själva verket visar sig vara den första volymen av den där boken, och du sitter där med en bok som bara innehåller de första 23 kapitlen och övriga av de 47 kapitlen finns att finna i boken "Good wifes". För det var en upptäckt jag gjorde när jag lade in mitt exemplar av "Little women" på Goodreads. Sedan finns det två böcker till i serien också. Tydligen.

Bildkälla Goodreads

Systrarna Meg, Jo, Beth och Amy March blir vänner med grannpojken Theodore "Laurie" Laurence. Tillsammans upplever de många äventyr och formar sina personligheter. 
Meg som är äldst står på randen till en ny typ av liv, Jo är pojkflickan som drömmer om att bli författare, Beth är den godhjärtade systern som alltid sätter andra före sig själv, och Amy är yngst och konstnärligt lagd. De bor tillsammans med sin mamma och hushållerskan Hannah, medan pappa är ute i fält i det amerikanska inbördeskriget.

Den här boken är ju inte ny. Den utkom redan 1860, och det märks. På vissa sätt är den väldigt modern, som i att flickorna uppmuntras att utforska sina intressen, men på andra sätt känns den väldigt daterad. Det förekommer hela kapitel som handlar om vad som är ett okvinnligt beteende och hur en bäst ska kunna undvika att bete sig så - som att visa att en blir arg, till exempel. Då är det bra att ha Gud att vända sig till för att inte visa sin ilska, eller att ha en make som kan ge en diskreta tecken att hålla band på sig. Sådant gjorde mig vansinnig.
Jag fann även boken vara ganska trögläst, trots att den vänder sig till en ung publik. Det var bitvis så moraliskt högtravande att jag inte riktigt orkade med. Dessa fyra flickor är så fina och godhjärtade att det ibland stod mig upp i halsen. Och de religiösa aspekterna gjorde mig mest lite sur. Nu var det ju så det var förr i ti'n, men det känns hyfsat trist att läsa om hur en alltid ska be för att saker ska ordna sig. Och så gör de det - så klart.

"Little women" är en klassiker i USA, och måste vara de konservativas drömbok för flickor. Lite lagom följ dina drömmar, men med en stor dos av att inte sticka ut för mycket och att alltid vara lydig mot ditt manliga överhuvud och din Gud. Bara för att den är en sådan klassiker har jag haft den på min läsradar i säkert 30 år. Det är mycket jag vet om "Little women" utan att ha läst boken eller sett en enda filmatisering. Döm då om min förvåning när inte en enda av de sakerna händer i just den här boken. Så jag antar att jag kommer läsa "Good wifes" också, men sedan är jag nog färdig med familjen March.

Mitt betyg på "Little women" blev 2,5/5.