onsdag 7 oktober 2020

"Madicken" & "Madicken och Junibackens Pims" av Astrid Lindgren

Den här veckan har jag spenderat tillsammans med Madicken, som mycket möjligt kan vara min favoritkaraktär av alla Astrid Lindgrens sagofilurer. Det var alltså ett kärt återbesök på Junibacken. Mina exemplar av böckerna hade min ömma moder skrivit i, så jag vet att jag (tydligen) köpte "Madicken" i oktober 1979, och sedan fick jag "Junibackens Pims" i julklapp från mamma och pappa samma jul.


Båda böckerna handlar såklart om Madicken och allt hon tar sig för under två år i en liten svensk stad. Eftersom de nämner att det pågår ett krig så borde handlingen ligga under 1910-tal, vilket gör Madicken och Astrid lika gamla. Så är Madicken också baserad på en av Astrids nära vänner, Anne-Marie Fries, men det avslöjade inte Astrid förrän efter väninnans död 1991.
Madicken bor i huset Junibacken, som ligger precis vid ån, med mamma och pappa, lillasyster Lisabet och pigan Alva. I grannhuset Lugnet bor familjen Nilsson, och Madicken ska gifta sig med Abbe som bor där, eller ingen alls. Abbe är den tonåriga sonen till den alkoholiserade farbror Nilsson och hans prövade hustru tant Nilsson. För att försörja sig säljer tant Nilsson de sockerkringlor som Abbe bakar, medan hans far ligger på sofflocket.
I de här böckerna börjar Madicken skolan, hon får en fiende som så småningom blir en vän, hon har utflykt, leker Moses i vassen, antar utmaningar, blir jagad av tjurar, åker hölass, firar jul och påsk, klättrar högt, får ett till syskon och mycket, mycket mer. Och det är liksom så härligt! Jag bara älskade att spendera de här timmarna med Madicken och Lisabet, och jag gjorde en riktig tidsresa tillbaka till en tid utan det mesta som jag är vad vid idag. Visst kan det kanske vara en idealiserande bild av "förr i ti'n", men samtidigt förekommer här sociala orättvisor, och mycket av det Astrid jobbade för hela sitt liv syns tydligt här. Det här med att ta hand om varandra, oavsett hur mycket pengar en har. Madicken agerar utifrån vad hon förmår, och är mycket givmild där hon kan. Hon har ett gott hjärta, helt enkelt.

Mitt betyg på båda böckerna blev 4/5. Om vi ska räkna in nostalgifaktorn så blir betyget ännu högre - så klart.