torsdag 8 oktober 2020

Nobels litteraturpris 2020

Nästan så jag hade glömt bort det där med Nobelpriset i litteratur i år - också. Helt enkelt för att det inte är lika roligt efter alla Akademiens dumheter de senaste året, men också för att det här året har varit sjusärdeles trist och tråkigt på alla sätt och vis. 

Just precis nu när jag skriver det här är det inte tillkännagivet vem som får det, men jag tror tyvärr inte på  Joyce Carol Oates i år heller. Eller Haruki Murakami. Eller Margaret Atwood. Men nu tar jag reda på hur det blir...

Bildkälla Sydsvenskan

Men en kvinna blev det, och en amerikan. Jag har inte läst något av poeten Louise Glück, för jag läser sällan poesi, men just nu känner jag mig ganska nyfiken på att ta mig en titt på denna författare. Känns ju roligt att jag känner det, för jag har för länge sedan gett upp hoppet om att läsa något av varje Nobelpristagare, helt enkelt för att jag inte är värst intresserad. Men lite poesi kan jag nog lyckas klämma in. Någon gång.