torsdag 1 oktober 2020

"Riddarkungen" av Kevin Crossley-Holland

Ännu en serie lagd till handlingarna. Den här gången trilogin om Arthur, medeltidskillen som är med om stora äventyr, och hans namne Arthur från legenderna.

Bildkälla Goodreads

Året har hunnit bli 1203. Arthur befinner sig utanför Venedig där korsriddarna väntar på att skepp ska byggas så att de kan ge sig av på sitt korståg mot Jerusalem.
Samtidigt längtar han hem, särskilt till fästmön Winnie, där förlovningen ännu inte är i säker hamn. 
I den magiska stenen har kung Arthur svårt att hålla ihop sitt hov, och inbördes strider bland riddarna blir allt vanligare. Slutet närmar sig.

Som vanligt är det kanske mest intressant att få de historiska aspekterna av den här tiden. Korståget Arthur är med på utfördes på riktigt på det sätt som beskrivs här, och stridens fasor beskrivs väldigt bra. Det var så att jag blev lite ledsen emellanåt.
Jag gillar även att följa med riddarna och deras äventyr i stenen. Av betydelse den här gången var att finna Graalen och den sista striden, med kung Arthurs död.
Annars var det inge överraskningar. Samma höga tempo i boken, med väldigt korta kapitel, så boken gick fort att läsa. Som jag sagt förut så är inte jag den tänkta målgruppen åldersmässigt, men även om jag ibland kan känna av att boken riktar sig till åldern 10-13 ungefär, så finns det saker även jag uppskattar. Jag upplevde också att boken blev mindre rörig än sina föregångare, det var lättare att hålla isär vilken Arthur det handlade om. 

Mitt betyg på "Riddarkungen" blev 3/5, och det blir även det samlade betyget för hela trilogin.