torsdag 3 december 2020

Säsongssammanfattning: Girls, säsong 5

Spoilervarning som vanligt.

Jag har redan börjat titta på den sjätte och sista säsongen av "Girls", så det känns lite som att det är på tiden att jag sammanfattar säsong 5, som det tog mig väääldigt lång tid att börja titta på. Snart klar med ännu en serie alltså, därtill en jag haft på min önskelista ett bra tag. 
Säsong 5 utspelar sig ett tag efter där säsong 4 slutade, som i sig gjorde ett 6-månader-senare-skutt i slutminuterna. Mycket har tydligen hänt under tiden kameran varit avstängd.

Bildkälla 

Favoritavsnitt: 5x01 "The wedding" Det är dags för bröllop mellan Marnie och Desi och medan förberedelserna pågår kommer mycket bubblande till ytan. Shoshanna får lyda Marnies order, Ray hjälper en förtvivlad Desi, Hannahs nya pojkvän Fran har ett pinsamt möte med Adam. Och så regnar det.
5x06 "The panic in Central Park" Efter ett gräl med Desi flyr Marnie från lägenheten. Hon träffar sitt ex Charlie och spenderar dagen med honom och fattar ett stort beslut.
5x09 "Love stories" Shoshanna erbjuder sin hjälp till Ray för att försöka rädda hans café. Hannah stöter på en frenemy och spenderar tid med henne.
5x10 "I love you baby" Jessa och Adam har ett stort gräl om Hannah. Marnie ber Ray följa med henne på turnén med Desi. Shoshanna gläds åt sina framgångar. Och Hannah har hittat ny inspiration och är med på ett ett skrivevent. 

Favoritkaraktär: Möjligen Elijah. Stort fall av everybody sucks here. Precis som vanligt.

Favoritpar: Tyckte det var lite gulligt med Elijah och Dill, även om Dill kanske inte var riktigt att lita på.

Bäst i säsongen: Sekvenserna med Shoshanna i Japan gillade jag. Och att Hannah bestämde sig för att ta upp skrivandet igen, för jag hade väldigt svårt för henne som lärare på den där skolan. 

Värst i säsongen: Såg jag mer kön än vad jag är bekväm med den här säsongen? Ja. Hände att jag höll handen för skärmen ibland. Jag kanske är pryd, när allt kommer omkring.

Övriga kommentarer: Var så irriterad på Hannah mellan varven att det var riktigt jobbigt att det är hon som är huvudpersonen. Och varför är det så att två av de fyra huvudkaraktärerna är i förhållanden med de andra tvås ex-pojkvänner? Finns det inga andra människor i hela New York att ligga med utan måste de hämtas från den här lilla klicken om mindre än 10 personer. Kan störa mig på sådant, det blir lite såpopera över det hela.