onsdag 23 december 2020

Säsongssammanfattning: His dark materials, säsong 2

Spoilervarning härmed utfärdad.

En annan serie som precis har haft sin säsongsavslutning är "His dark materials" som stängde dörren för den här gången häromdagen.
Säsong två tar vid ganska omedelbart där den första slutade, och nu är det många världar som ska knytas ihop minsann. Några nya karaktärer dyker upp, vissa får vi återse, andra får vi säga farväl till.

Bildkälla TV Shows

Favoritavsnitt: 2x05 "The scolar" Lyra och Will försöker få tillbaka aleothimetern med hjälp av Kniven. Mary bestämmer sig för att följa ödet.
2x07 "Æsahættr" Lee är fast besluten att fullfölja sitt uppdrag, vad det än må kosta. Will får ett viktigt uppdrag av någon han länge letat efter. Möten sker, och avsked tas.

Favoritkaraktär: Säger Pan den här gången också. 

Favoritpar: Finns inte ens några. 

Bäst i säsongen: De olika världarna. Som jag nästan börjar få grepp om.

Värst i säsongen: Att Lyra är så exceptionellt dålig på att läsa av rummet. Hon bufflar på som om hon var ensam i världen. Och detta jädra springande överallt.
Och! Did you just kill off one of my favourites?!

Övriga kommentarer: Det är fortfarande inte jättebra, men det kan kanske bero på att materialet det bygger på är sådär. Ändå är det något med "His dark materials" som gör att jag vill titta vidare, jag är nyfiken och vill veta hur det går helt enkelt.
Det märks också att serien är påkostad och jag gillar verkligen titelmusiken. Det kommer bli en tredje säsong för mig också. När den nu kommer.