torsdag 13 februari 2020

Veckans vego: Broccolisoppa

Det är sällan populärt när jag gör soppa här hemma. Antingen är den för bitig eller för slät. Det enda som går hem är diverse köttsoppor, men sådant passar inte riktigt en vegetarisk dag. Eftersom de innehåller kött...
Men jag var sugen på broccolisoppa och hade en massa broccoli i frysen, så jag fjäskade till det lite med karamelliserad lök och ost. Det funkade väl rätt så bra, även om jag råkade mixa soppan lite för slät för viss individers smak.


Broccolisoppa med karamelliserad lök och ost

1 gul lök
olivolja
400 g fryst broccoli (eller motsvarande mängd färsk)
2 msk grönsaksbuljongpulver eller två grönsaksbuljongtärningar
9 dl vatten
1 tsk torkad timjan
1 dl creme fraishe
2 dl riven ost
salt, peppar

Hacka löken ganska fint. Värm oljan i en kastrull och låt löken fräsa i den på ganska låg värme tills den blivit karamelliserad, rör om ofta. Det brukar ta 7-10 minuter, tillsätt mer olja eller lite vatten om det börjar fastna i kastrullen.
Tillsätt buljong, broccoli, timjan och vatten och låt koka tills broccolin mjuknat. Tillsätt då creme fraishe och mixa soppan till önskad släthet. Låt den koka upp igen. Ta soppan från värmen och rör ner osten tills den smält. Smaka av med salt och peppar och servera.

Toppa gärna soppan med frön och servera ett gott bröd till. Här är det pumpakärnor, solrosfrön, sesamfrön, lite svartpeppar och en ringel olivolja som fick försköna soppan när jag åt den till lunch dagen efter.

Gör soppan vegansk genom att ersätta creme fraishen med ett vegoalternativ, och hoppa över osten.