fredag 12 mars 2021

FredagsFilmen: Gemini Man

Har du tillgång till ett Netflix-konto och vill ha något lagom hjärnslött att ockupera sinnet med denna fredag, så kan jag rekommendera "Gemini Man". Vill du kunna tänka själv så rekommenderar jag något annat.

Bildkälla Flixfilmer

Henry Brogan har bestämt sig för att lägga geväret på hyllan efter en lång karriär som lönnmördare åt staten. Att hoppa av visar sig däremot inte vara det lättaste, och snart jagas han av en annan lönnmördare som verkar kunna förutse allt han tar sig för.
Han upptäcker snart att hans förföljare är en klon av honom själv, och nu måste han komma på vem som ligger bakom denna utveckling - och varför.


Det här är alltså ungefär so förutsebart och korkat som det verkar, men det finns ändå ett visst nöje i det. Jag vet exakt vad jag får - rykande action och massor av onödigt våld. 
Så länge filmen handlade om en lönnmördare som vet för mycket och måste fly för sitt liv, så var filmen helt okej. Drt var när det blev Will Smith x 2 som jag tröttnade. Då blev det mest en kavalkad av CGI och explosioner, farande i jetplan kors och tvärs över Atlanten, och ett så illa uttänkt motiv att det var tråkigt. Filmens enda kvinnliga karaktär var förvisso full i jävlar anamma, men om hon tillförde så värst mycket vet jag inte. Hon var kanske inte utbytbar mot en lampa, för lampor kan inte slåss med skurkar, men hon kändes utbytbar mot ungefär vem som helst. Filmen klarar så klart inte av Bechdel-testet.
Visst underhållningsvärde finns dock, mitt i allt det dumma och fullkomligt osannolika. Men så värst bra? Njä.