tisdag 2 mars 2021

Vad jag läste (ut) i februari

Det känns lite underligt att sitta här vid skrivbordet med en hög om sju böcker bredvid mig, eftersom jag inte tyckt att jag har varit jätteduktig på att läsa den senaste tiden. En av de sju är såklart månadsboken som jag läste både i januari och februari, och så finns här två böcker av det mer snabblästa slaget med mer bild än ord. Men de är böcker de med, så då gills de. 
Här är de på hög alla sju, med den jag läste ut först överst och den jag läste ut sist underst. Precis som vanligt, med andra ord.

Inklusive en vacker tulpanbukett och en solglimt.

"Mytos: De grekiska myterna återberättade" av Stephen Fry fick jag i julklapp av mina svärföräldrar. En rapp och humoristisk bok som gör precis vad den heter - återberättar den grekiska mytologin. Jag älskade inte allt med den, men det mesta och jag gav den 4/5 i betyg.

"Fangs" av Sarah Andersen lånade jag av E och läste på Alla Hjärtans Dag. För vad passar bättre en sådan dag om inte en grafisk roman om en vampyr och en varulv som blir kära i varandra, med alla problem det kan medföra. 4/5 i betyg även här.

"The thousand autumns od Jacob de Zoet" av David Mitchell. Jag hade mellan varven väldigt tråkigt när jag läst den här boken. Dessutom hade jag bitvis svårt med språket och tyckte det var alldeles för lite om bokens hjältinna och alldeles för mycket historisk politik. Inte dålig, men inte heller värst intressant. Det tog lång tid för mig att läsa ut den, men den förtjänar ändå 3/5 i betyg.

"Det här kommer göra ont" av Adam Kay. Eftersom det gått så trögt med läsningen för min del den senaste tiden, så valde jag att läsa nästa bok för Plejaderna (bokcirkeln) extra tidigt. Eftersom vi inte haft vår (digitala) träff än, så säger jag inte mer än så.

"Labyrinten" av Simon Stålenhag är den andra av de tecknade böckerna jag läste. Stålenhags böcker är som bilderböcker för vuxna, med helt fantastiska bilder som är verklighetsnära, fantasieggande och stundtals otäcka. Ibland allt på en gång. Den här dystopin känns som hans mörkaste bok hittills. Betyget blev 4/5.

"Bellman. Biografin" av Carina Burman var månadsboken jag valde att läsa under både januari och februari, då den är väldigt omfångsrik. Mycket hänvisningar till Bellmans diktning, och en intressant historisk inblick i ett liv under 1700-talets senare hälft. Betyget blev 4/5.

"Elatsoe" av Darcie Little Badger blev månadens favoritbok. En magisk realism/fantasy baserad på magi, mytologi och sägner, främst från Amerikas ursprungsbefolkning. Dessutom något av kriminalhistoria. Gissa betyget? 4/5 - ännu en gång i februari. 

De senaste åren har mars varit min starkaste läsmånad. Vi får se hur det blir med den saken i år.