onsdag 16 mars 2022

"Practical magic" av Alice Hoffman

Det finns en film med Sandra Bullock och Nicole Kidman som fått den svenska titeln "Magiska systrar". I original heter den dock "Practical magic" och är baserad på den här boken av Alice Hoffman- Boken är den första som skrevs i en serie om fyra (hittills) och i kronologisk ordning är det här den tredje boken. Jag har alltså valt att börja läsa den här serien i utgivningsordning, för jag kommer fortsätta att läsa den.

Bildkälla Goodreads

Systrarna Sally och Gillian har växt upp med sina mostrar i en liten stad på USAs östkust. De kommer från en lång rad kvinnor med magiska förmågor, och har som sådana alltid beskyllts för sådant som gått fel i den lilla staden. Dessutom verkar en förbannelse vila över familjen, att de aldrig ska kunna bli lyckliga i kärlek. 
När de växer upp blir de alltmer olika varandra och dras åt olika håll. Gillian lever ett kringflackande liv, och Sally flyttar för att skapa ett nytt liv åt sig och sina döttrar.
Många år senare återförenas de två systrarna av en tragisk händelse, och de kommer att upptäcka att vad som än sker så kommer de alltid att ha varandra.

Jag har sett filmen, men det var ganska länge sedan. Jag vill däremot minnas att Sally och Gillian höll på med betydligt fler magiska saker än vad de gör i den här boken. Här är det mostrarna som står för magin, medan Sally och Gillian mest försöker undvika den. Magisk realism är det ändå, för det går tydligen inte att fly från sitt öde och släktbanden som binder dem samman med tidigare generationer. Kanske dyker det upp mer magi i nästa bok, jag hoppas nästan på det.
Jag gillade den här boken. Den handlar mycket om familj och familjeband och särskilt det starka bandet mellan systrar (antar jag, för jag har ingen syster utan bara två bröder, som jag älskar väldigt mycket även om en av dem inte finns på jorden längre). De kanske är arga på varandra mellan varven, men de förstår ändå alltid varandra och finns där för varandra när det behövs. 
Ska jag anmärka på något så är det att det var svårt att hitta någonstans att pausa i läsningen. Boken är skriven i fyra ganska långa kapitel, och i dessa finns det några få styckeindelningar som känns naturliga att pausa i. Annars är det svårt att hitta bra ställen att sluta för dagen, men det kanske är meningen så att jag ska läsa vidare. Boken är inte lång, straxt under 300 sidor, så egentligen är det inga stora problem, jag hinner aldrig tappa bort mig, så att säga.
En annan sak jag noterade var att texten flödade mellan olika personer i det rika persongalleriet, men även i tid och rum. Jag tyckte ändå aldrig att det blev förvirrande, det var mest en sak jag lade märke till. Om boken har en huvudperson så är det Sally, men övriga karaktärer tillåts ändå ta så pass stor plats att det väldigt mycket känns som en bok med massor av olika perspektiv, vissa mer än andra - så klart.

Vilken är bäst då? Boken eller filmen? Ja. Det är lite för länge sedan jag såg filmen för att jag ska kunna jämföra, och som jag minns det så skiljer vissa saker sig så pass mycket åt att det mest av allt blir "baserad på". Om jag minns filmen rätt så skulle jag säga att de är likvärdigt bra. Samma, men olika.

Mitt betyg på "Practical magic" av Alice Hoffman blev 4/5.