fredag 7 januari 2022

Böckerna 2021

Jag är lite besviken på mitt läsår 2021. Det är många böcker jag har haft i min hand som inte alls väckt mitt intresse, och de höga betygen har kommit sällan. Särskilt under det sista halvåret, så det är kanske inte så undra på att läslusten är ganska låg just nu.
Jag lyckades ändå nå mitt mål på Goodreads, och överstiga det med 15 böcker. Jag hade satt som mål att läsa 60 böcker, och det blev 75. Jag har satt 60 böcker som mål även 2022, och räknar med att nå det i år också. 
Popsugars läsutmaning har jag bestämt mig för att hoppa över 2022, men jag gjorde den 2021. Då lyckades jag pricka av 44 punkter av utmaningens 50. Jag har varit inne och kikat på årets utmaning, men tyckte den kändes ospännande. Samt att jag var ganska trött på årets utmaning lång innan året var slut. Det kan hända att jag ångrar mig och hoppar på den senare, eller letar reda på en annan utmaning, men just nu känner jag mig färdig med den här typen av utmaning.


Sammanfattningen över mina lästa böcker under 2021 ser ut som förr. Lite statistik, lite topplistor, månadssammanfattningarna sammanfattade,  och Plejadernas böcker i korthet.

Antal utlästa böcker: 75 (samt en bok som jag dnf:ade = did not finish)
Klassiker: 10
Utländska författare: 63
Svenska författare: 12
Läst på engelska: 36
Medelbetyg: 3,08

Topp 10:
"The starless sea" av Erin Morgenstern 5/5
"Fånga och döda" av Ronan Farrow 5/5
"Any way the wind blows" av Rainbow Rowell 5/5
"Shakespeare for every day of the year" 5/5
"The bone clocks" av David Mitchell 4,5/5
"Boyfriend material" av Alexis Hall 4,5/5
"Söndagsvägen" av Peter Englund 4,5/5
"Emma" av Jane Austen 4/5
"Hamnet" av Maggie O'Farrell 4/5
"Mister Impossible" av Maggie Stiefvater 4/5

Botten 5:
"Klubben för lyckliga slut" av Caroline Säfstrand 1/5
"Lisa och Lilly" av Mian Lodalen 1/5
"The house in the cerulean sea" av TJ Klune 1,5/5
"Célanire" av Maryse Condé 1,5/5
"Queenie" av Candice Carty-Williams 2/5

Månadssammanfattningar 2021:
Januari, 5 böcker
Februari, 7 böcker
Mars, 8 böcker (en ljudbok)
April, 7 böcker
Maj, 7 böcker
Juni, 7 böcker 
Juli, 6 böcker
Augusti, 6 böcker
September, 6 böcker (+ dnf-boken "The other black girl" av Zakiya Dalila Harris)
Oktober, 6 böcker
November, 5 böcker
December, 5 böcker

Plejaderna:
"Kirke" av Madeline Miller, medelbetyg 3,25/5
"Det här kommer göra ont" av Adam Kay, medelbetyg 3,6/5
"Naondel" av Maria Turtschaninoff, medelbetyg 2,58/5
"Queenie" av Candice Carty-Williams, medelbetyg 1,5/5
"Aprilhäxan" av Majgull Axelsson, medelbetyg 3,6/5
"Klubben för lyckliga slut" av Caroline Säfstrand, medelbetyg 1,7/5
"Lisa och Lilly" av Mian Lodalen, medelbetyg 1,1/5

Tre av mina bottenböcker kommerfrån Plejadernas läsning det här året, så det är inte bara jag som varit tjurig på läsningen. Vi hoppas på ett bättre bokår 2022, helt enkelt.