torsdag 5 januari 2023

Bokåret 2022

Lässvackan som började 2021 höll i sig även under 2022. Ibland rasslade det på när jag läste något jag gillade mycket, men ofta hade jag inte ro eller lust att sätta mig och läsa någon längre stund.
Jag nådde ändå mitt läsmål på Goodreads om 60 utlästa böcker. Det blev 68 böcker till slut (och inte 69 som Goodreads påstår), samt att jag dnf:ade en bok. Jag kommer ha samma läsmål för 2023, 60 böcker. Ska bli intressant att se hur det håller. 
Jag gjorde ingen läsutmaning under 2022, och har valt bort det också i år. Så konstiga punkter i år på Popsugars utmaning, och väldigt många ser mest ut som repriser från tidigare år. Så tack, men nej tack.

Bengt blir arg om jag försöker läsa över axeln på honom, så jag vet faktiskt inte vad det är han läser.


Sammanfattningen av 2022 års böcker ser ut som förut. Jag listar inte all böcker, utan lämnar lite statistik, gör en toppen-, och en bottenlista, och slänger in några sammanfattningar. Så här:

Antal utlästa böcker: 68
Klassiker: 8
Svenska författare: 12
Utländska författare: 56
Läst på engelska: 25
Medelbetyg: 3,05

Topp 10:
"Billy Summers" av Stephen King 5/5
"Uppdrag Hail Mary" av Andy Weir 5/5
"Utopia Avenue av David Mitchell 5/5
"Tyrannens tid" av Magnus Västerbro 4,5/5
"Slutet" av Mats Strandberg 4/5
"Practical magic" av Alice Hoffman 4/5
"Klubben" av Matilda Gustavsson 4/5
"Picnic at Hanging rock" av Joan Lindsay 4/5
"Greywaren" av Maggie Stiefvater
"The beautiful ones" av Silvia Moreno - Garcia 4/5

Botten 5:
"If we were villains" av M.L. Rio 1/5
"Sleeping with psychopaths" av Christopher Berry - Dee 1/5
"Bokcirkeln vid världens ände" av Frida Skybäck 1/5
"The year of the witching" av Alexis Henderson 2/5
"On earth we are briefly gorgeous" av Ocean Vuong 2/5

Månadssammanfattningar 2022:
Januari, 7 böcker
Februari, 7 böcker
Mars, 7 böcker
April, 5 böcker + en jag gav upp på
Maj, 6 böcker
Juni, 4 böcker
Juli, 6 böcker, varav en i novellängd på sin höjd
Augusti, 5 böcker
September, 4 böcker
Oktober, 5 böcker
November, 7 böcker
December, 5 böcker

Plejaderna:
"Nattfåk" av Johan Teorin, medelbetyg 2,3/5
"En Ocean av kärlek" av Tahereh Mafi, medelbetyg 3/5
"Mordet på Orientexpressen" av Agatha Christie, medelbetyg 2,3/5
"Hur mår fröken Furukura?" av Suyaka Murata, medelbetyg 2,3/5
"Bokcirkeln vid världens ände" av Frida Skybäck, medelbetyg 1,4/5
"Mio, min Mio" av Astrid Lindgren, medelbetyg 3,4/5
"Klara och solen" av Kazuo Ishiguro, medelbetyg 2,9/5